W ramach OTK
18.10. klasa I BT z trenerem biznesu wzięła udział w "Beer game". Gra
jest rozgrywana na całym świecie przez tysiące ludzi: od uczniów szkół
średnich, po prezesów korporacji i oficjeli rządowych. Powstało jej wiele wariantów,
także wspomaganych komputerowo. Gra pozwala uczestnikom:
-zrozumieć podstawowe wyzwania zarządzania łańcuchem dostaw w firmie, czyli
wzmocnionego przenoszenia popytu między konsumentami a kolejnymi ogniwami w
łańcuchu)
-zrozumieć, jak ważna w łańcuchu dostaw jest informacja i komunikacja między
ludźmi (jak w każdym złożonym systemie)
-rozwinąć myślenie systemowe, widzenie powiązań między działaniami w różnych
obszarach, patrzenie na otoczenie jak na system naczyń połączonych
-zrozumieć korzyści płynące ze zintegrowanego podejścia do zarządzania
łańcuchem dostaw.
"Gra piwna" łapie w tym sensie uczestników w rozmaite pułapki - ich
identyfikacja i omówienie mogą stanowić punkt wyjścia do dyskusji o zmianach w
rzeczywistości. Symulacja o optymalizacji procesów w organizacji, należąca do
klasyki światowych gier szkoleniowych.
Dotyczy przepływu zamówień i towarów między browarem, dystrybutorem, hurtownią
i detalistą. Przy ograniczonej informacji i komunikacji uczestnicy dają się
złapać w pułapkę: w miarę upływu kolejnych rund łańcuch się destabilizuje,
powstaje efekt paniki. Każdy uważa, że to inne ogniwa są odpowiedzialne za
destabilizację.
Gra opierając się na metaforze zarządzania łańcuchem dostaw skrzynek piwa
przewrotnie pokazuje, jak brak komunikacji, współpracy i przepływu informacji
wpływa na efektywność organizacji. Rozgrywka uświadamia znaczenie wszystkich
tych elementów do sprawnego funkcjonowania firmy.
Gra pokazuje konsekwencje podejmowanych decyzji: jak te podejmowane w ramach
jednego ogniwa mogą destabilizować cały łańcuch.
2018-10-24 12:35:25