W dniach od 2 do 6 lipca 2018r dwunastu nauczycieli Powiatowego Zespołu Szkól nr 1 im. Generała Józefa Bema w Pszczynie uczestniczyło w realizacji projektu unijnego ? Chcemy wiedzieć i umieć więcej? realizowanego na zasadach programu Erasmus+ i finansowanego ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja i Rozwój. Szkolenie realizowane było w Wielkiej Brytanii dzięki firmie ENSO Group LTD. W ramach projektu nauczyciele ukończyli kurs języka angielskiego, a także liczne szkolenia oferowane na platformie e ? Twinning. Sześcioro spośród nas uczestniczyło w kursie CLIL ? Content and Language Integrated Learning, czyli w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo ? językowym. Metoda ta wykorzystuje naukę języka obcego, w ramach przedmiotów niejęzykowych takich jak, geografia, chemia, biologia, fizyka, religia itp. CLIL to takie podejście do procesu edukacyjnego, które zawiera w sobie dwa podstawowe cele. Jest to jednoczesne poznanie treści przedmiotowych oraz opanowanie języka obcego, w którym odbywa się nauka. Nauczanie metodą CLIL pozwala na przełamywanie barier językowych, umożliwia swobodne przechodzenie z jednego języka na drugi, buduje wrażliwość na różnice kulturowe oraz pozwala na poznanie słownictwa specjalistycznego w języku obcym, co jest tak niezbędne we współczesnym świecie. Program CLIL wspiera rozwój kompetencji kluczowych w zakresie porozumiewania się w języku obcym, co jest bardzo ważnym aspektem biorąc pod uwagę mobilność i migrację współczesnego społeczeństwa. Jest doskonałym narzędziem dzięki, któremu można rozwinąć współpracę nauczycieli języków obcych z nauczycielami przedmiotów niejęzykowych. Nauczanie metodą CLIL motywuje także uczniów do nauki języka obcego w ramach przedmiotów niejęzykowych. CLIL dzieli się na dwa typy tzw. CLIL ?twardy? i ?miękki?. Ten pierwszy opiera się na prowadzeniu lekcji dwujęzycznych, co oznacza, że nauczyciel danego przedmiotu, naucza go w języku obcym. Aby móc przeprowadzić takie lekcje zgodnie z rozporządzeniem MEN, nauczyciel przedmiotu niejęzykowego musi legitymować się znajomością języka obcego na poziomie co najmniej B2.[1] Wśród naszej grupy, która uczestniczyła w szkoleniu nie ma osoby, która miałaby takie kwalifikacje, dlatego głównie wykorzystujemy na naszych lekcjach ?miękkie? CLIL, które wiąże się z tym, że podczas lekcji z danego przedmiotu wprowadzamy głównie słownictwo w języku angielskim. Na lekcjach są też podawanie zadanie tekstowe do rozwiązania w języku obcym oraz prezentowane są filmiki w tymże języku. To daje możliwość uczniom zapoznania się ze słownictwem specjalistycznym danego przedmiotu w języku obcym, rozwija ich kompetencje kluczowe w tymże zakresie oraz nam nauczycielom przedmiotów niejęzykowych umożliwia nawiązanie ścisłej współpracy z nauczycielami języka obcego, co skutkuje większą integracją grona nauczycielskiego. Nauczyciel powinien zwracać uwagę na poprawność językową zgodnie z obowiązującymi normami, dlatego aby prawidłowo wprowadzać terminologię nauczanego przedmiotu w języku obcym, nauczyciel przedmiotowy konsultuje wymowę i pisownię wprowadzanego słownictwa z nauczycielem języka obcego. Należy pamiętać także, aby dostosować język obcy do możliwości ucznia. Na lekcjach wykorzystujemy różne metody aktywizujące, jak chociażby pracę w grupach, filmy edukacyjne oraz gry. Rozwijamy także umiejętność logicznego myślenia. W ramach miękkiego CLIL nauczyciel języka obcego we współpracy z nauczycielem przedmiotowym, może wprowadzić treści przedmiotowe np. z matematyki, fizyki, chemii i itp. na swojej lekcji, co też na pewno zwiększy jej atrakcyjność. Obecnie sami próbujemy tworzyć scenariusze naszych lekcji lub korzystamy podczas naszej pracy z gotowych materiałów dostępnych chociażby na stronie www.ore.edu.pl. W ramach projektu uczestnicy realizowali, także program kulturowy, który umożliwił nam poznanie historii, kultury i obyczajowości Wielkiej Brytanii. Bezpośredni kontakt z ?żywym językiem? umożliwił nam większą swobodę komunikacji i przełamywanie barier językowych oraz poszerzenie kompetencji językowych. Dzięki dobrej organizacji pobytu, ciekawej tematyce zajęć oraz kreatywności prowadzącej zajęcia a także samej grupy, możliwa była skuteczna wymiana doświadczeń oraz poznanie nowych metod kształcenia, jak chociażby CLIL. Efektem szkolenia na pewno jest wzrost kompetencji zawodowych i językowych, co skutkuje poprawą jakości kształcenia ogólnokształcącego. Tego typu szkolenia nauczycieli na pewno podnoszą jakość wykonywanej przez nas pracy i poziom kształcenia w placówce, w której pracujemy. Dodatkowe źródła informacji:
2019-04-01 17:19:37 |
Ze względu na dostosowanie strony internetowej do wymogów ustawy o dostępności cyfrowej strona jest przebudowywana.