Samochodówka w Pszczynie, Powiatowy Zespół Szkół nr 1 im. Generała Józefa Bema w Pszczynie

PZS nr1 Pszczyna PZS nr1 Pszczyna PZS nr1 Pszczyna PZS nr1 Pszczyna PZS nr1 Pszczyna PZS nr1 Pszczyna PZS nr1 Pszczyna PZS nr1 Pszczyna PZS nr1 Pszczyna PZS nr1 Pszczyna PZS nr1 Pszczyna PZS nr1 Pszczyna PZS nr1 Pszczyna PZS nr1 Pszczyna PZS nr1 Pszczyna PZS nr1 Pszczyna PZS nr1 Pszczyna PZS nr1 Pszczyna PZS nr1 Pszczyna PZS nr1 Pszczyna PZS nr1 Pszczyna PZS nr1 Pszczyna PZS nr1 Pszczyna
Zabytkowe motocykle

W dniach 25-27 września klasy IIg, IIIa, IIIb oraz IIId pod opieką P. Dariusza Padykuły zwiedzały Muzeum Zamkowe w Pszczynie - Stajnie Książęce. Odbywała się tam wystawa Motocykli Zabytkowych z dwudziestolecia międzywojennego.

 

Dwudziestolecie międzywojenne w Polsce to okres upowszechniania się motoryzacji i fascynująca historia polskiej myśli technicznej. Jednak same początki były niesłychanie trudne, brak wsparcia finansowego (konstruktorzy niejednokrotnie finansowali projekty z własnych skromnych funduszy), jak i brak zaplecza technicznego nie pozwalały na wprowadzenie seryjnej produkcji. Na taką pozwolić sobie mogły tylko duże państwowe zakłady, które miały zamówienia od służb mundurowych. Dopiero rok 1938 zaowocował wieloma motocyklami produkowanymi na licencjach. Kielecka SHL 3KM, legionowska Podkowa 98, warszawski Perkun P100, czy produkowany w Grodnie Niemen 100DV, to jednoślady z silnikiem Villiers 98 produkowanym na angielskiej licencji, inni konstruktorzy preferowali podzespoły niemieckie

Wszystko pokrzyżował wybuch II wojny światowej, niektórzy z producentów nie zdążyli zbudować nawet serii informacyjnej, kończąc produkcję na kilku egzemplarzach. Innym udało się wyprodukować po kilkadziesiąt, lub nawet kilkaset sztuk. Z małych motocykli najwięcej zachowało się kieleckich SHL 3KM  (około 60 sztuk), których wyprodukowano do wojny około 2000 sztuk. Ciężkich Sokołów 1000 i Sokołów 600 także wykonano sporo, bo w sumie około 6000 sztuk, ale były to pojazdy wojskowe, więc zdecydowana większość z nich trafiła na front i została zniszczona podczas działań wojennych. Tych pięknych pojazdów zostało do dziś nie więcej jak 200 egzemplarzy, ale w wojnie brały udział wszystkie motocykle, które były w stanie unieść żołnierza z oporządzeniem, czasami kuriera z pocztą lub frontowymi meldunkami.

 


2017-09-28 19:39:23

powrót



OFERTY PRACY

DLA ABSOLWENTÓW

KANDYDACI

PZS nr1 Pszczyna
POPP Pszczyna PZS nr1 Pszczyna
KRS PZS nr 1 PZS nr1 Pszczyna
UKST "DIABLAK" PZS nr1 Pszczyna
Kółko przyrodnicze i fotograficzne PZS nr1 Pszczyna
Bezpieczna szkoła PZS nr1 Pszczyna
Centrum Kształcenia Ustawicznego PZS nr1 Pszczyna
ZŁOMOWISKO PZS nr1 Pszczyna
Historia i Wos POWER023566 POWERSE023562 power2015 POWER-2015-014623 POWER-2014-000247 zapowiedzi kandydaci Przedmioty mechaniczne Język polski Chemia Procent dla szkoły Instrukcja do dziennika Materiały do pobrania Zastępstwa testy Kontakt kursy informacje ogólne dla uczniów dla nauczycieli Bezpieczna szkoła Mam zawód mam pracę w regionie Projekty unijne Fizyka Informatyka Matematyka Egzamin zawodowy Egzamin maturalny Zajęcia pod patronatem POPP Zajęcia dodatkowe Koła zainteresowań Oferty WDN Szkolny zestaw programów nauczania Wymagania edukacyjne Samorząd Uczniowski Szkolny Klub Europejski Harmonogram kursów Oferty praktyk dla uczniów Oferty pracy dla absolwentów Ważne i przydatne linki Harmonogram zebrań i konsultacji Szkolny zestaw podręczników Pedagogizacje Rada Rodziców Warunki ubezpieczenia uczniów Ważne i przydatne strony Kalendarz roku szkolnego Statut Program wychowawczy Program profilaktyki Druki do pobrania Kierunki kształcenia Oferta szkoły Rekrutacja elektroniczna Biblioteka i czytelnia szkolna Pedagog szkolny Gabinet medycyny szkolnej Historia szkoły Nauczyciele Sukcesy uczniów i absolwentów Uczniowie Absolwenci Sponsorzy aktualności

Copyright 2015 by PZS nr 1

Technikum Pszczyna, Szkoła Zawodowa