W
związku z pandemią koronawirusa poczta elektroniczna i inne elementy pracy
grupowej, takie jak narzędzia konferencyjne lub komunikatory internetowe stały
się wsparciem dla wielu uczniów i nauczycieli, wykorzystujących zdalne metody
nauczania. Korzystając z nich,warto pamiętać o bezpiecznym przetwarzaniu
danych. Jeśli
jesteś dyrektorem szkoły... Szkoły znalazły się obecnie w wyjątkowej sytuacji, w której muszą
stawić czoła nowym wymaganiom związanym z pracą zdalną. Nowe przepisy dotyczące
realizacji zajęć szkolnych w formie pracy zdalnej dają szeroką możliwość realizowania przez nauczycieli zajęć z
wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu
kształcenia, w tym z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
Pozostawiają zatem szkołom dużą swobodę odnośnie do wyboru właściwego narzędzia
przy uwzględnieniu wszystkich aspektów związanych z możliwościami placówki,
nauczycieli, a przede wszystkim, biorąc pod uwagę możliwości techniczne i
organizacyjne rodziców i uczniów. Szkoła ma
obowiązek poinformować nauczycieli, rodziców oraz uczniów o sposobie realizacji
nauki zdalnej. Informacja ta powinna zostać przekazana w prosty sposób, tak aby
była zrozumiała dla wszystkich, do których skierowany jest komunikat. Jeżeli
szkoła w celu realizacji nauki zdalnej będzie korzystać z nowych narzędzi lub
usług świadczonych przez podmioty zewnętrzne, to musi także poinformować o tym,
jak w tym zakresie będą przetwarzane dane osobowe. Szkoła
powinna zapewnić narzędzia umożliwiające nauczycielom prowadzenie zajęć
zdalnych oraz bezpieczną komunikację z uczniami i rodzicami, wdrażając je
kompleksowo w całej placówce. Szkoła może wymagać od ucznia lub reprezentującego go rodzica (opiekuna
prawnego) podania danych do założenia konta w systemie zdalnego nauczania, ale
tylko w zakresie niezbędnym do tego, aby to konto założyć. Nie należy przy
takiej okazji gromadzić danych nadmiarowych bądź służących do realizacji innych
celów. Szkoła, która chce skorzystać z usług przetwarzania danych z
wykorzystaniem innych niż wcześniej używane narzędzia, powinna - wraz z pomocą
wyznaczonego inspektora ochrony danych, w pierwszej
kolejności przeprowadzić analizę zagrożeń. Szczególna uwaga powinna
zostać zwrócona na bezpieczeństwo danych oraz zapewnienie odpowiednich
gwarancji praw osób, których dane dotyczą. Jednym z głównych obowiązków szkoły - związanych z ochroną danych osobowych - jest zabezpieczenie danych przez zastosowanie odpowiednich środków technicznych
i organizacyjnych. Chodzi oto, aby dane te nie były udostępniane osobom
nieupoważnionym oraz nie uległy zniszczeniu, zmodyfikowaniu lub utracie.
Przykładowe środki służące zabezpieczeniu danych to: pseudonimizacja,
anonimizacja, szyfrowanie danych. W
razie wykonywania obowiązków służbowych przez nauczycieli poza szkołą jej
dyrektor w każdym wypadku musi rozważyć możliwości odpowiedniego zabezpieczenia
danych osobowych, uwzględniając stopień ryzyka naruszenia ochrony danych
osobowych i ewentualnie wdrożyć odpowiednie środki minimalizujące to ryzyko lub
zrezygnować z tego rodzaju praktyki, np. umożliwiając nauczycielowi, który nie
ma właściwych warunków do pracy zdalnej, korzystanie ze sprzętu znajdującego
się w szkole. Gdy szkoła powierzyła podmiotowi zewnętrznemu np. obsługę dziennika elektronicznego, dyrektor musi mieć pewność, że usługodawca zapewnia wystarczające gwarancje wdrożenia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, by przetwarzanie spełniało wymogi wskazane w RODO i chroniło prawa osób, których dane dotyczą. Dlatego też, przed podjęciem takiej decyzji szkoła powinna przeanalizować wszystkie możliwe rozwiązania oraz oszacować ryzyko. Dyrektor szkoły nie powinien zalecać nauczycielom używaniaprzez nich prywatnych adresów poczty elektronicznej do kontaktu z uczniami lub ich rodzicami (opiekunami prawnymi). Rekomendowane jest, by nauczyciele do korespondencji e-mailowej z uczniamikorzystali ze służbowych adresów e-mail. Niemniej w obu przypadkach powinni odpowiednio zabezpieczać dane osobowe udostępniane w przesyłanych wiadomościach. Jeśli
jesteś nauczycielem... Nauczyciel może przetwarzać dane osobowe uczniów i ich rodziców tylko w celach
związanych z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych. Nauczyciel musi pamiętać o bezpiecznym korzystaniu z komputerów i innych
urządzeń zarówno wtedy, gdy zapewnił mu je pracodawca, jak i wtedy, gdy
korzysta z własnych. RODO nie zabrania wykorzystywania przez nauczyciela prywatnego komputera,
tabletu, czy telefonu do przetwarzania danych osobowych w związku ze zdalnym
prowadzeniem zajęć. Urządzenia te muszą być jednak odpowiednio zabezpieczone, a nauczyciel powinien postępować
zgodnie z politykąlub innąprocedurą wprowadzoną w tym zakresie w szkole. Jeżeli nauczyciel używa własnego urządzenia, powinien samodzielnie spełnić
podstawowe wymogi bezpieczeństwa. Przede wszystkim należy sprawdzić, czy
wykorzystywane urządzenie ma aktualny system operacyjny, czy używane są na nim programy,
w szczególności programy antywirusowe, czy dokonane są niezbędne aktualizacje.Na
bieżąco aktualizowane powinny być także zainstalowane programy antymalware i
antyspyware. Należy rozważnie instalować na swoich urządzeniach oprogramowanie
ipobierać je tylko z wiarygodnych źródeł (ze stron producentów). Przechowując
dane na sprzęcie, do którego mogą mieć dostęp inne osoby, należy używać mocnych
haseł dostępowych, a przed odejściem od stanowiska pracy urządzenie powinno
zostać zablokowane. Zalecane jest także skonfigurowanie automatycznego
blokowania komputera po pewnym czasie bezczynności oraz założenie odrębnych
kont użytkowników w przypadku korzystania z komputera przez wiele osób. Podczas
korzystania z programów lub aplikacji mobilnych należy korzystać z możliwych do
zastosowania w nich mechanizmów ochrony prywatności użytkowników. Jeśli użycie
jakiegoś programu wymaga logowania, warto zadbać o silne hasło dostępu, a
dodatkowo chronić je przed utratą czy dostępem osób nieuprawnionych. Gdy dane są przechowywane na
urządzeniach przenośnych (np. pamięć USB), muszą być bezwzględnie szyfrowane i
chronione hasłem, by zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych, w tym
ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz
przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem. W
podstawowym zakresie komunikację z uczniami i rodzicami prowadzi się poprzez wdrożone
w szkole rozwiązania teleinformatyczne, np. dzienniki elektroniczne. W takiej
sytuacji nauczyciel musi nadal zachowywać podstawowe zasady bezpieczeństwa przy
zdalnym łączeniu się z dziennikiem elektronicznym ze swojego urządzenia w domu. Prowadzenie zajęć zdalnych może wymagać korzystania przez nauczyciela z poczty
elektronicznej do kontaktu z uczniami lub rodzicami. Nauczyciel powinien
prowadzić taką korespondencję ze służbowej skrzynki pocztowej, którą powinna
zapewnić mu szkoła. Jeżeli szkoła nie zapewniła nauczycielom służbowych
skrzynek poczty elektronicznej, to jeżeli wykorzystują oni do celów służbowych
prywatną skrzynkę pocztową muszą pamiętać, aby korzystać z niej w sposób
rozważny i bezpieczny. Szczególną
uwagę nauczyciel musi zwrócić na zabezpieczenie danych osobowych udostępnianych
w przesyłanych wiadomościach. Zawsze przed wysłaniem wiadomości, należy upewnić
się, czy niezbędne jest wysłanie danych osobowych, oraz że zamierza wysyłać ją
do właściwego adresata. Ponadto trzeba sprawdzić, czy w nazwie adresu e-mail
adresata nie ma np. przestawionych lub pominiętych znaków tak, aby nie wysłać
takiej wiadomości do osób nieupoważnionych. Podczas wysyłania korespondencji
zbiorczej powinno się korzystać z opcji "UDW", dzięki której odbiorcy
wiadomości nie będą widzieć wzajemnie swoich adresów e-mail. Nauczyciel powinien wykorzystywać w zdalnym prowadzeniu zajęć te platformy
edukacyjne lub narzędzia do e-learningu, które zostały wdrożone w szkole. W
takiej sytuacji może oczekiwać, że prowadzenie zajęć zdalnych będzie
bezpieczne. Powinien wtedy przestrzegać przyjętych przez szkołę instrukcji i
procedur dotyczących ochrony danych osobowych oraz musi zachować podstawowe
zasady bezpieczeństwa przy zdalnym łączeniu się z taką platformą ze swojego
urządzenia w domu. Szkoła powinna samodzielnie wdrożyć wybraną spośród dostępnych metodę i technikę kształcenia na odległość lub inny
sposób realizacji zadań zdalnie. Nauczyciele nie powinni jednak sami decydować o
korzystaniu z konkretnych rozwiązań (np. prowadzenie lekcji za pomocą
komunikatorów czy wideo narzędzi).Biorąc jednak pod uwagę nadzwyczajną sytuację
i konieczność natychmiastowego rozpoczęcia zajęć zdalnych, może to być w
niektórych sytuacjach uzasadnione. Należy jednak pamiętać, że za przetwarzanie
danych uczniów przy wykorzystaniu narzędzi wdrożonych samodzielnie przez
nauczyciela zawsze odpowiedzialność ponosi szkoła. Dlatego przyjmowanie
określonego rozwiązania powinno się odbywać w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły,
który musi mieć świadomość jakie narzędzia są wykorzystywane do prowadzenia
zdalnej edukacji w szkole, lub wyznaczonym przez niego koordynatorem pracy
zdalnej w szkole. Takie rozwiązanie powinno być traktowane jako tymczasowe. Zawsze przy wyborze aplikacji lub innych narzędzi wykorzystywanych do zdalnej
edukacji bądź komunikacji z uczniami należy się zastanowić, czy jest niezbędne,
aby przetwarzały one dane osobowe, a jeżeli tak, czy można zminimalizować ich
zakres, bądź wykorzystywać tylko pseudonimy (np. pierwsza litera imienia itp.).
Należy także sprawdzić zasady świadczenia usługi i zasady przetwarzania danych
przez usługodawcę (politykę prywatności). W obecnej sytuacji
nauczyciel w porozumieniu z dyrektorem szkoły powinien uwzględnić, jakie realne
możliwości komunikowania się z nim mają uczniowie lub rodzice, pod warunkiem,
że wskazany przez nich konkretny rodzaj komunikatora internetowego zapewnia bezpieczeństwo
komunikacji. Na ogólnie dostępnych portalach lub stronach internetowych nauczyciel może jedynie publikować materiały edukacyjne, natomiast nie może przetwarzać danych osobowych uczniów lub rodziców. W celu sprawdzania i monitorowania obecności uczniów w zajęciach prowadzonych zdalnie nauczyciel powinien zachować proporcjonalność i minimalizację danych. Dla przykładu nie może w tym celu korzystać z narzędzi zbierających dane biometryczne, w tym wykorzystujących systemy wykrywania twarzy. Jeśli jesteś rodzicem? Szkoła
może wymagać od ucznia jedynie
danych niezbędnych do założenia przez niego konta w odpowiednim systemie
zdalnego nauczania oraz w celu realizacji obowiązku nauki w formie zdalnej (na
podstawie art. 35 ustawy ? Prawa oświatowego w związku z art. 6 ust. 1 lit. e
RODO). Rodzic (opiekun prawny) ma prawo wiedzieć, jak
szkoła jako administrator będzie przetwarzała dane osobowe jego dziecka w
trakcie nauki zdalnej oraz jakie w związku z tym Jeżeli
platformy wykorzystywane do zdalnego nauczania są odrębnymi od szkoły
administratorami przetwarzanych przez siebie danych, to rodzice i dzieci
powinni od nich otrzymać klauzulę informacyjną o podstawowych zasadach i
zakresie zbierania danych oraz administratorze, np. podczas zakładania konta. Uwaga! Podstawę prawną realizacji zajęć szkolnych
w formie pracy zdalnej określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 20
marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia
funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem,
przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. poz. 493). Warto przeczytać: ochrona danych osobowych podczas pracy zdalnej>>https://uodo.gov.pl/pl/138/1459 dane dzieci bezpieczne w sieci>>https://uodo.gov.pl/pl/138/1363 ochrona danych osobowych w szkole>>https://uodo.gov.pl/pl/383/479 tworzenie
haseł dostępowych>>https://uodo.gov.pl/pl/138/1285 Źródło:www.uodo.gov.pl 2021-05-13 08:36:01 |
Ze względu na dostosowanie strony internetowej do wymogów ustawy o dostępności cyfrowej strona jest przebudowywana.